4.10.2017

J: Syyskuun lukukuulumisia

Lokakuun ensimmäinen keskiviikko eli J:n lukukuulumisten aika! Lukaise myös kahden viikon takainen postaus suunnittelusta sekä ensimmäinen pääsykoepostaus, jotta pääset jyvälle J:n tavoitteista. Niin, ja muistathan tykätä ja kommentoida ;) Seuraava teksti ja kuvat ovat tuttuun tapaan J:n käsialaa.


Syyskuun lukukuulumisia

Olin syyskuun alussa viikon noin viikon jäljessä suunnitelmastani ja olen sitä edelleen. Se häiritsee vain vähän, sillä olen varannut suunnilleen saman verran aikaa per kurssi sekä kemiaa että fysiikkaa varten ja vahvasta fysiikan taustastani johtuen oletettavasti minulla ei pitäisi mennä läheskään niin kauaa aikaa fysiikan kuin kemian opiskeluun.




Aluksi kemiaa

Opiskelin syyskuun alussa kemian ”toista kierrosta”, jonka koin hyvin hyödylliseksi ja opettavaiseksi. Tuntui, että ymmärsin ja hahmotin asioita todella paljon paremmin nyt kuin ensimmäisellä kerralla. Kuitenkaan turhautumisia ei voi välttää ja ne kuuluvat oppimiseen. Mukavuusalueella oleminen ei ole niin kehittävää kuin omien heikkouksien härnääminen. Kun opiskelin itselleni vaikeita asioita, koitin jankata itselleni ”Nämä on tärkeitä asioita ja tuun tarviimaan näitä vielä jatkossa tosi paljon”. Vaikka kemiaa oli pääsääntöisesti mielestäni mukava opiskella, oli aineen vaihtaminen myös virkistävää ja jossain vaiheessa aloin jo odottaa aineen vaihtamisia. Kemiasta jäi viidennen kurssin happoihin ja emäksiin liittyvät asiat ymmärtämättä ja osaamatta kunnolla. Muuten mielestäni osaan asiat ainakin lukiotasolla hyvin, onhan niitä tullut jo yli kaksi kuukautta opiskeltua. Jatkossa pyrin pitämään asioita mielessäni ja laskurutiinia yllä, kunnes keväällä syvennyn etenkin viitoskurssiin uudelleen tarkemmin.

Vaihto biologiaan

Biologian opiskelu minua tietyllä tavalla jännitti, sillä en oikein osaa sanoa, kuinka paljon siitä on jäänyt mieleen lukiosta. Mielenkiintoista on myös jatkossa nähdä, miten asiat alkavat palautua mieleen. Biologian opiskelun aloitin ensimmäisestä kurssista ja jatkan nyt 3. kurssiin. Näiden jälkeen vuorossa ovat jälkeen 2., 4. ja 5. kurssit. Vielä ei ole tullut eteen mitään sellaista, mitä en muistaisi tai mikä olisi täysin uutta. Kuitenkin tieteellisiä termejä ja lisätietoa on Lukion biologia -sarjassa enemmän kuin Bios-sarjassa, joka minulla on ollut lukiossa käytössä. Olen huomannut, että lukiokirjoja opiskellessa olo on hieman tyhmä, sillä niissä selitetään hyvin paljon kaikkea sellaista, joka minusta tuntuu itsestäänselvältä. Huomaan myös, että luen kirjaa hieman ”skannailemalla” eli siten, että hypin riviltä toiselle, jos asia etenee kovin hitaasti tai on hyvin tuttua. Olen kirjoittanut lukemisen yhteydessä hyvin lyhyitä, listamaisia musitiinpanoja tai piirtänyt ajatuskarttoja esimerkiksi elämää määrittelevistä tekijöistä tai evoluution vaiheista. Olen huomannut myös, että etenen biologiassa nopeammin kuin odotin, joten saan toivottavasti pian kiinni suunnittelemastani aikataulusta.




Opiskelu tuntuu kivalta

Olen tykännyt opiskelusta ja tuntuu, että tällaista opiskelua on tietyllä tapaa ehtinyt jo hieman kaivata. Yliopistossa etenkin loppuvaiheessa opinnot olivat lähinnä vain pro gradun tekemistä, joka on hyvin erityyppistä kuin esimerkiksi kemian laskujen laskeminen. Uskon kyllä, että vielä tulee hetkiä, kun opiskelu tökkii. Onhan niitä nytkin tullut, mutta ne ovat jääneet yksittäisiin päiviin ja seuraavana päivänä tai muutoin tauon jälkeen olen taas innolla palannut opiskelujen pariin.


Toivon positiivisuutta ja tsemppiä just sun opintoihin oli ne sitten ihan mitä tahansa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit ♥