10.1.2018

J: (Luku)Kuulumisia ja kevään suunnitelmia

Vuoden 2018 toka keskiviikko ja J:n kuulumisia ekaa kertaa tälle vuodelle! Vuoden vaihtuminen tuo lukuprosessiin oman herätyksensä, kun yhtäkkiä pääsykoe onkin jo tänä vuonna. Toivottavasti olette saaneet kerättyä joululoman aikana virtaa kevään puristusta varten. Tsemppiä ja menestystä jokaiselle kevään koitosta varten puurtavalle! Kuvat ovat tällä kertaa omiani.


Moikka pitkästä aikaa! Kuten jo varmasti tiedättekin, olen pitänyt taukoa tai ehkä oikeammin hidastanut tahtia. Ihan toimettomana en ole uskaltanut olla, sillä pelkäsin, että laskurutiini ja muistista palauttaminen kärsivät tauosta. Olen siis laskenut kerran tai pari viikossa fysiikkaa muutamien tuntien ajan. Tätä on jatkunut joulukuun alkupuolilta uuteen vuoteen asti. Uuteen vuoteen mennessä eli syksyn aikana olin siis käynyt läpi suunnilleen kaiken muun paitsi biologian vitoskurssin ja fysiikan magnetismikurssin. Mielestäni olen nyt perustasolla kaikista aiheista. Vaikeimpia en osaa, mutta hyvä pohja pitäisi olla nyt rakennettu.



























Nyt olen taas palaamassa normaalimpaan tahtiin ja tehnyt suunnitelmat keväälle. Tilasin itselleni MAFYnetin ja olen alkanut sen avulla harjoitella. Valitsin MAFYnetin, jotta ohjelma huolehtii kertaamisesta, edistymisen seurannasta ja loogisesta etenemisestä. Ohjelma ei ole missään nimessä oikotie onneen, vaan myös sen kanssa pitää olla tarpeeksi sinnikkyyttä ja itseensä luottamista sekä kykyä arvioida realistisesti itseään ja omaa osaamistaan, jotta oppimista tapahtuu. Olen tykännyt siitä paljon ja se mielestäni sopii minun oppimistyylilleni. Tykkään myös siitä, että MAFYnettiin on helppo tarttua, sillä arjessa on välillä vähän aikaa käytössä ja sen voi käyttää hyväksi tekemällä pari tehtävää.

Keväällä olen opiskelun lisäksi töissä ihan normaalisti, mutta koitan keventää työaikaa kevättä kohden, jotta saisin opiskeltua enemmän. Pyrin siihen, että saisin päivittäin opiskeltua noin pari tuntia ja viikonloppuisin enemmän eli ottamaan kiinni oman tavoitekäyräni. Luonnollisesti rajallisen ajan takia en saa läheskään kaikkia MAFY:n tehtäviä tehtyä, mutta uskon ja toivon ajan riittävän, sillä perusasiat olen opiskellut syksyllä. Ainakin tähän asti MAFY:n tekeminen on sujunut hyvin ja editymiskäyrä noussut jo kivasti! Asetin biologian tavoitteeksi koko oppimäärän (ylin taso), kemiaan oppimäärän ja hyvän laskurutiinin (toiseksi ylin taso) sekä fysiikkaan oppimäärän ja laskurutiinia (toiseksi ylin taso).




Koen, että pitkä tauko on tehnyt älyttömän hyvää ja nyt minulla on taas mielettömästi motivaatiota. Viime syksynä opiskelin tehokkaasti lähes viiden kuukauden ajan ennen taukoa ja nyt on sama vielä edessä, joka näin kirjoitettuna kuulostaa todella hyvältä. Aika ei ole liian pitkä eikä myöskään liian lyhyt, vaan juuri sopiva! Olen myös palannut pohtimaan sitä, miksi lähdin tähän ja niistä syistä olen saanut paljon uskoa itseeni ja motivaatiota. Suosittelen siis jokaiselle pysähtymään hetkeksi ja pohtimaan omia syitään opiskella.


Onnellista uutta vuotta ja tsemppiä just sulle sun omiin tavoitteisiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit ♥