7.3.2018

J: Helmikuun lukukuulumisia

Maaliskuun alkuun saadaan tauon jälkeen taas J:n kuulumisia. Pääsykoe lähestyy vääjäämättä, enää reilut kaksi kuukautta aikaa. Huh huh. Mutta vielä ehtii ja vaikka mitä, joten ei syytä paniikkiin. Tsemppiä jokaiselle! Teksti ja kuvat: J.




Kuvat ovat tällä kertaa puhelinräpsyjä aurinkoiselta ulkoiluretkeltä.

Työkuulumisia

Kuten viimeksi kerroin, olen priorisoinut hakemisen tämän kevään ykkösjutuksi. Tämän vuoksi olen vähentänyt paljon töiden tekemistä. Nyt olen ollut pari viikkoa kotona opiskelemassa ja jatkossa olisi tarkoitus käydä töissä pari kertaa viikossa. Töiden vähentäminen on vaatinut paljon ajatustyötä ja olenkin valmistellut postausta alan vaihtamisesta. Kuitenkin, olen ollut päätökseeni erittäin tyytyväinen ja nyt minusta tuntuu, että asiat ovat juuri niin kuin pitääkin. Olen kiitollinen siitä, että minulla on mahdollisuus panostaa opiskeluun näin paljon.

Opiskelurytmit ja -rutiinit

Opiskelu on lähtenyt sujumaan loistavasti! Asetin aluksi tavoitteeksi opiskella 25 tuntia viikossa, sillä ajattelin, että opiskelukunto kehittyy pikkuhiljaa ja sitä mukaa tuntejakin voi lisätä. Olenkin viime viikolla opiskellut neljänä päivänä 24 tuntia ja tehnyt yhden harjoituskokeen. MAFYhan laskee ne aktiiviset tunnit automaattisesti, joten sen seuraaminen on helppoa. Jos en tee harjoituskoetta, olisi tavoitteena opiskella 30 tuntia viikossa.

Olen huomannut, että olen tehokkaammillani heti aamusta ja neljän jälkeen iltapäivällä ei kannata enää edes yrittää. Tämän vuoksi herään aamulla ajoissa ja opiskelen taukoja välillä pitäen iltapäivään asti. Aluksi kellotin opiskelua siten, että tein 50 min töitä ja pidin 10 min taukoa, kunnes oli lounastauon aika. Huomasin kuitenkin, että minua ärsytti, jos oli hyvä flow menossa ja kello pirisi, joten siirryin pitämään taukoja aina, kun siltä tuntui. Nyt taas olen huomannut, että pidän ihan automaattisesti lyhyen tauon kerran tunnissa.




Harjoituskokeet

Olen harjoituskokeiden tekemisessä vähän myöhässä suositusaikataulusta, sillä ohjeissa sanottiin, että niitä kannattaa alkaa tehdä vasta, kun on opiskellut kemian ja fysiikan ensimmäisen tason. Harjoituskokeet ovat menneet mielestäni tosi kivasti. Yritän käydä tekemässä harjoituskokeet eri paikoissa, jotta samalla harjoitan keskittymiskykyäni uudessa ympäristössä.

Tavoitteet
Koska tein tammikuussa niin paljon töitä, jäivät tavoitekäyrät ja tavoitetunnit saavuttamatta. Olen kuitenkin saanut tavoitekäyrät kiinni bilsassa ja kemiassa. Fysiikan saan todennäköisesti jo tällä viikolla. Olenkin pohtinut, että varmaankin nostan fysiikan tavoitekäyrää vielä yhden pykälän.

MAFYn tehtävien lisäksi haluaisin saada tehtyä paremmat muistiinpanot muutamasta bilsan asiasta sekä täydentää vanhoja bilsan ja kemian flashcardseja.





Olen pohtinut viime aikoina muun muassa jännitystä pääsykokeessa ja pääsykoekäytäntöjä. Tiedän, että lukijoissa on paljon lääkiksen pääsykokeessa käyneitä, joten mielelläni kuulisin, mitä pääsykokeessa tapahtuu ja miten olette valmistautuneet siihen.


Hurjan paljon tsemppiä kaikille opintojen pariin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit ♥