11.7.2018

J: Taustasta ja ajankäytöstä


Keskiviikkoa! Tuttuun tapaan J:n tekstejä alkaa taas ilmaantua, sillä (kuten omasta kokemuksesta tiedän) pääsykokeesta ja siihen valmistautumisesta riittää juttua vaikka kuinka. Kaikki asiasta kiinnostuneet, pysykäähän kuulolla! Teksti ja kuvat: J.




Aluksi kirjoitan taustastani ja siitä, kuinka käytännössä opiskelin ja käytin tämän noin vuoden hyväkseni. Ihan ensimmäisissä postauksissani, (Ensimmäinen pääsykoepostaus ja Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty) on kerrottu tarkemmin taustastani ja suunnitelmistani. Tulossa ovat vielä postaukset MAFYstä, koepäivästä ja loppupohdinta. Nämä postaukset ovat kaikki tosi pitkiä, sillä koitan saada kaiken kirjoitettua auki, jotta nämä auttaisivat mahdollisimman montaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki ovat erilaisia ja kaikilla on hyvin erilaiset taustat, joten nämä ovat vain minun ajatuksiani ja tekemisiäni. Kyselkää rohkeasti!

Tausta

Olen siis yhden ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja suurin osa tutkinnostani opiskelin matematiikkaa ja fysiikkaa. Minulla ei kuitenkaan ollut enää kunnollista laskurutiinia, sillä tehtävät yliopistolla ja työelämässä olivat hyvin erilaisia kuin lukiolaskut. Kuitenkin matemaattinen ymmärrys ja fysiikan osaaminen olivat kunnossa. Joitakin fysiikan osa-alueita minun piti käydä uudelleen läpi ihan kirjan avulla, sillä niistä oli muutamia vuosia aikaa. Kemian puolestaan opettelin alusta alkaen. Luonnollisesti perustehtävät kuten ainemäärien laskimiset osasin, mutta esimerkiksi kemialliset sidokset ja aineiden luokittelu sekä nimeäminen olivat minulle uutta. Kemian 5. kurssi tuotti päänvaivaa ja soveltavat titraustehtävät jäivät edelleen haasteellisiksi. Biologian olin kirjoittanut lukiossa useita vuosia sitten ja en sen koommin sitä juurikaan ole muistellut. Se olikin hyvin vaihtelevasti muistissa ja joitakin asioita olin oppinut väärin. Siinäkin siis riitti opiskeltavaa.




Kesä 2017 - kemian opiskelu

Kesälomalla 2017 opiskelin kemian Mooli-kirjasarjasta, sillä olin kuullut, että se voisi olla helpompi kuin muut kirjasarjat. Kävin sen läpi kirja kerrallaan niin, että aina aamupäivällä laskin edellisen päivän teorian tehtäviä ja iltapäivällä kävin läpi uutta teoriaa. Tämän jälkeen osittain lomalla ja osittain töiden ohessa kävin vastaavalla tavalla Reaktio-kirjasarjan läpi. Olin varannut etenkin Reaktio 5 -kirjaan useita viikkoja, sillä merkintöjeni mukaan siinä on ”vaikeita asioita”. Laskin alusta asti lähes päivittäin jotakin, jotta saisin laskurutiinia palautettua. Kirjat lainasin kirjastosta ja Reaktio-sarjaa opiskellessa tein muistiinpanoja vihkoon.

Syksy 2017 - bilsan opiskelu

Kun olin käynyt kemian läpi kahdesti, oli syksy kunnolla alkanut ja aloin opiskella biologiaa. Kävin sitä läpi kirja kerrallaan muistiinpanoja tehden. Tehtäviä en tehnyt juurikaan, välillä silmäilin niitä läpi. Lainasin kirjat kirjastosta ja käytin Lukion biologia -kirjasarjaa. Olin lukiossa ollessani käyttänyt Bios-sarjaa ja halusin sen vuoksi jonkin toisen. Käytin myös WSOY:n Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan -kirjaa, sillä halusin välillä syventyä joihinkin asioihin tarkemmin. Lisäksi ylipäätään opiskellessa googlailin paljon asioita, jos tuntui, että jokin jäi epäselväksi. Luulen, että lähes päivittäin tuli jotakin tietoa etsittyä netistä. Vaikka tein muistiinpanoja lukiokirjoja opiskellessa, en tainnut koskaan lukea niitä.

Loppusyksy 2017 - fysiikan opiskelu

Joulukuu alkoi lähestyä ja töissä tahti koveni. Olin suunnitellut, että saan sekä biologian että fysiikan loppuun ennen joulua ja lomaa. Kuitenkin kävi niin, että biologian 5. kurssi jäi kokonaan syksyllä käymättä läpi. Fysiikan kohdalla tein niin, etten käynyt sitä lukiokirja kerrallaan, vaan jonkin aikaa opiskelin ABI Fysiikka-kirjasta ja joululoman alkaessa luovutin senkin kesken. Pidin muutenkin taukoa pääsykoeopiskelusta, sillä minulla oli paljon muuta kuluttavaa menossa sillä hetkellä. ABI-Fysiikka kirjasta ehdin opiskella ja laskea pari ensimmäistä kappaletta.




Kevään 2018 opiskelut

Alun perin olin tehnyt suunnitelman vain syksylle ja tarkoituksenani oli päättää kertaus- ja syvennysmateriaali keväälle vasta myöhemmin. Joululomalla pohdin, onko minulla oikeasti voimavaroja tähän, sillä välillä oli tuntunut todella raskaalta. Päätin, että nyt panostan kaikkeni ja pitkän tiedonhaun sekä pohdinnan jälkeen tilasin MAFYn ja se oli kyllä loistopäätös. Kevään paukuttelin menemään MAFYn ohjeiden mukaan (tulevat ohjelman mukana). Kevät tuntuikin osittain helpommalta kuin syksy, sillä osaamista ja varmuutta oli ihan eri tavalla. En tehnyt vanhoja pääsykokeita vuosilta 2012-2017, vaikka olin suunnitellutkin ne tekeväni keväällä. Aika ei yksinkertaisesti riittänyt. Tein kaikki 8 harjoituskoetta ja teinkin ne aina eri paikoissa. Niiden ohessa oli myös hyvä testata eväitä ja muuta koevarustusta. Olin töissä helmikuun puoleenväliin asti ja jatkoin töissä huhtikuussa, tosin huhtikuussa tein noin 30% työaikaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit ♥